Як знайти фінансування для свого проекту?

1 допис / 0 нових
inna
Як знайти фінансування для свого проекту?

Отже, у вас є ідея, ви проробили кожне питання та підготували презентацію. Залишається зробити останній крок, який перенесе вас з натовпу мрійників у вузьке коло підприємців-новаторів – необхідно знайти фінансування.

Існує багато способів, як можна отримати гроші для своєї ідеї. Вони відрізняються розміром фінансування та вашою подальшою долею вас як інноватора. Тут ми розглянемо головні напрямки пошуку для тих, хто хоче перетворити свій талант у власний прибутковий бізнес.

Crowdfunding
Якщо ваша ідея – унікальний товар, у якого немає аналогів, то найбільш доступним варіантом отримання фінансування для проекту є мікроінвестиції (так званий краудфандінг). За цим принципом фінансування проекту відбувається за рахунок коштів пересічних громадян, які інвестують у його реалізацію. Головними перевагами такого інвестування є те, що коло потенційних інвесторів налічує мільйони осіб, а замість частки компанії вони отримують певні бонуси (подарунки/знижку на придбання нового товару/ексклюзивні версії товару/тощо).

Kickstarter
Найбільш популярною платформою для мікроінвестування вважається піонер цієї галузі Kickstarter.com. Заснована у 2009 році ця платформа вже профінансувала більше 30 000 проектів на суму більше $350 млн. Розрахунки здійснюються за допомогою Amazon Payments.

Усім охочим пропонується безкоштовно розмістити свій проект на веб-сайті компанії. Для цього створюється сторінка, де можна опублікувати опис ідеї, фото- та відеоматеріали та основні пункти бізнес-плану. Кожен проект обов'язково має визначити кінцеву суму, зібравши яку проект буде профінансованим. За свої послуги Kickstarter отримує 10% від зібраних коштів за умови досягнення цільової суми. Також, через те, що ця платформа ще офіційно не працює на території України, для отримання грошей доведеться звернутися до посередника, комісія якого також складе приблизно 10%.

The Awesome Foundation
Ця організація також виникла у 2009 році, але відрізняється від Kickstarter напрямком діяльності. Засновники цього фонду називають себе світовою спільнотою, покликаною просувати інтереси «надзвичайного» у Всесвіті. На відміну від інших платформ, фінансування відбувається не широким загалом, а засновниками фонду, які щомісячно об'єднують свої власні грошові ресурси в один грант розміром $1000. Цей грант надається автору оригінальної ідеї для її розвитку і не висуває ніяких умов для його надання, окрім непересічності ідеї.

Звичайно ж, такої інвестиції не вистачить для повноцінної реалізації проекту, проте може допомогти у її розвитку. Наприклад, ці гроші можуть бути використані для виготовлення функціонального прототипу.

Бізнес-інкубатори та бізнес-акселератори
Найбільшою популярністю серед бізнес-інкубаторів та акселераторів користуються проекти у галузі інформаційних технологій, але вони не є їх виключним напрямком. При зверненні до таких організацій варто насамперед розуміти, чим вони відрізняються одна від одної.

Бізнес-інкубатори
Головним завданням бізнес-інкубатора є «виростити» з нуля ідею для бізнесу. Якщо ви шукаєте місце для того, щоб реалізувати свій проект, сформувати команду однодумців та мати ментора, котрий дасть вам перші настанови з бізнесу, інкубатор – саме те, що вам необхідно. Головною цінністю інкубатора є інфраструктура, що створює умови для роботи. Офісний простір, обладнання та консультації допомагають зробити перші кроки у бізнесі. Деякі бізнес-інкубатори надають фінансування для розвитку ідеї, але розраховувати на повне фінансування проекту не варто.

Бізнес-акселератори
Завданням акселератора є прискорення росту бізнесу. До таких організацій слід звертатися маючи сформовану самостійну команду, готовий продукт та бажання якомога швидше вивести компанію на глобальний ринок. Перед тим, як почати роботу в акселераторі, проект має пройти конкурсний відбір. Ця необхідність виникає через індивідуальний підхід акселератора до співпраці з кожним проектом, адже вони приділяють більше уваги та надають більше ресурсів, ніж інкубатори. До послуг, які надає акселератор входять: запрошення досвідчених експертів-менторів, навчання команди, надання інфраструктури, інформаційна підтримка, перед-посівні (pre-seed) інвестиції та налагоджений зв’язок з інвесторами. Головна мета при роботі з проектом – створення робочої версії продукту та побудова у найкоротший термін інвестиційно-привабливого зародку бізнесу.

Більшість проектів, що виживають в процесі роботи, отримують фінансування від венчурних компаній та інвестиційних фондів, які є партнерами бізнес-акселератора. Ті ж, хто не отримують, мають готовий, перевірений конкурентоспроможний проект для презентації іншим інвесторам.

На сьогодні в Україні успішно діють декілька бізнес-інкубаторів та акселераторів: GrowthUP, Polyteco, East Labs, Happy Farm, iHUB, Founder Institute та Wanna Biz.
Кожен акселератор має свою програму, вартість участі (може вимірюватися як у грошах, так і у відсотках від майбутнього статутного капіталу проекту) та домовленості з менторами.

Інвестиційні ангели
Інвестиційний ангел (також відомий як бізнес-ангел) – приватний інвестор, який вкладає власні кошти у проект. Співпраця з такими інвесторами має низку значних переваг.
По-перше, налагодити контакт та отримати фінансування «ангела» набагато легше, аніж традиційного венчурного фонду. Так як це одна конкретна особа, знайти з нею спільну мову простіше, ніж з цілою нарадою інвесторів та їхніх аналітиків.

По-друге, такі інвестори не зацікавлені у придбанні контрольної частки бізнесу, залишаючи засновнику простір для вільної роботи та мотивацію до зростання. Однак більшість «ангелів» беруть участь у керуванні компанією, додаючи до капіталу свої знання та досвід у сфері ведення бізнесу.

Останньою, але не менш важливою перевагою є те, що маючи підтримку одного або декількох бізнес-ангелів, підвищується вірогідність того, що проектом зацікавляться венчурні фонди та підвищиться шанс отримати банківське кредитування.